Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Верховна Рада прийняла Закон "Про ратифікацію Протоколів № 15 та № 16 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод".
Протоколи№ 15 і 16 спрямовані на вирішення проблеми «перевантаженості» Європейського суду з прав людини, підвищення якості його роботи та посилення субсидіарної ролі системи Конвенції.
Протоколом № 15 вносяться зміни до преамбули та статей 21, 30, 35 Конвенції з прав людини, відповідно до яких:
встановлюється, що Високі Договірні Сторони, відповідно до принципу субсидіарності, несуть основну відповідальність за забезпечення прав і свобод, визначених у цій Конвенції та протоколах до неї, користуються при цьому свободою розсуду, яка є предметом юрисдикції Європейського суду з прав людини, створеного цією Конвенцією, щодо здійснення нагляду;
передбачається, що вік кандидатів на посаду судді Європейського суду повинен бути менше 65 років на день звернення Парламентської асамблеї за списком з трьох кандидатів відповідно до статті 22 Конвенції;
строк прийняття Європейським судом справи до розгляду зменшується із шести до чотирьох місяців (від дати постановлення остаточного рішення на національному рівні) тощо.
У свою чергу, Протоколом № 16 Вищі судові установи Високої Договірної Сторони наділяються правом звертатися до Європейського суду щодо надання консультативних висновків з принципових питань, які стосуються тлумачення або застосування прав і свобод, визначених Конвенцією або протоколами до неї, а також визначається порядок розгляду Європейським судом таких звернень.
Протоколом № 15 вносяться зміни до пункту 1 статті 35 Конвенції та встановляється, що Європейський суд може брати справу до розгляду лише після того, як було вичерпано всі національні засоби юридичного захисту, згідно із загальновизнаними принципами міжнародного права, і впродовж чотирьох місяців від дати постановлення остаточного рішення на національному рівні.
Наразі подати заяву до Європейського суду можна протягом шести місяців після ухвалення остаточного рішення судом або органом влади, до компетенції яких належить визначення питання, що є предметом відповідного звернення. Шестимісячний строк відраховується з моменту ознайомлення заявника або його адвоката з остаточним судовим рішенням, за результатами звичайної процедури оскарження на національному рівні, або ж – у разі, якщо заявник вважає, що ефективний засіб юридичного захисту щодо такого порушення на національному рівні відсутній – з моменту стверджуваного порушення.
Раніше у Головному науоков-експертному управлінні зазначали, що у разі зменшення на 2 місяці строку, протягом якого особа може звернутися до Європейського суду, ускладнить (або взагалі унеможливить) для значної кількості громадян звернення за захистом своїх порушених прав і свобод до вказаної міжнародної інституції. У першу чергу, це стосується тих осіб, які знаходяться в установах попереднього ув’язнення та виконання покарання, для яких навіть вчасне ознайомлення із рішенням суду може стати досить істотною проблемою.
Протокол № 16 наділяє новий Верховний Суд як найвищий суд в Україні правом звертатися до Європейського суду щодо надання консультативних висновків з принципових питань, які стосуються тлумачення або застосування прав і свобод, визначених Конвенцією або протоколами до неї, а також визначається порядок розгляду Європейським судом таких звернень.